Houten 030 - 63 44 100 Vianen 0347 - 37 36 36 Culemborg 0345 - 51 57 57
 
 
 
 
 
 
 
 
 

De nieuwe Ford Focus is betaalbaar voor iedereen! 

Met geavanceerde technieken, meer connectiviteit, vernieuwend design, beste rij prestaties en de grootste ruimte in zijn klasse. Wat wil je nog meer?

Ford noemt de 4e generatie Focus de beste Focus ooit. 

De geheel nieuwe Focus komt met een nieuw onderstel welke maar liefts 5,3cm in wielbasis groeit, dit heeft direct invloed op een nog betere wegligging en biedt je 60mm extra beenruimte voor de achter inzittenden. De wagon groeit tevens ruim 10 cm in totale lengte en bied met 608 liter inhoud meer volume als de Mondeo.
De nieuwe Focus is al beschikbaar vanaf een verassend laag bedrag van € 22.765,- incl. € 1.000,- upgrade bonus en je rijd met Ford Private Lease al vanaf € 333,- per maand op basis van 60 maanden looptijd en 10.000km per jaar.
Ford stelt de gebruikers centraal, waarbij vooral het interieur, het bedieningsgemak en het rijgedrag maximaal profiteren. 

Interieur

Typisch Ford is het feit dat de Focus in sterk van elkaar verschillende uitvoeringen wordt gepresenteerd. De Active, ST-Line en Vignale zijn duidelijk te onderscheiden van de minder opvallend aangeklede varianten, terwijl daarvan de Titanium weer herkenbaar is naast de minder luxueuze Trend. Inmiddels is duidelijk hoeveel hoger de 'ruige' Active is: 30 mm. De sportieve ST-Line staat juist 10 mm lager op de poten dan zijn reguliere broertjes. Ook is helder dat de ST-Line, Vignale en Active eveneens te combineren zijn met de Wagon-koets. Aan de binnenzijde beschikt elke uitvoering over zijn eigen kenmerken. Zo kent de ST-Line sportievere stoelen en heeft de Active bekleding die tegen een stootje moet kunnen. De Vignale is natuurlijk luxueus aangekleed en heeft bijvoorbeeld ook fraaie gestikte naden op het dashboard. 

Technologie

De passagiers profiteren van nieuwe connectiviteitsmogelijkheden. De Ford Pass Connect-app bestond al, maar de Focus beschikt nu over een eigen modem en kan dus zijn inzittenden van 4G-wifi voorzien. Zelfs buiten de auto, tot maximaal vijftien meter verderop, kan hiervan gebruik worden gemaakt. De app voorziet de Focus-rijder van allerhande informatie. Zo is altijd inzichtelijk waar de auto zich bevindt, kan op afstand worden gewaarschuwd voor een defect lampje, is de tankinhoud ten allen tijden te controleren en is het in sommige landen zelfs mogelijk om de auto op afstand te starten. Ford heeft zijn bestaande rijassistentie systemen fijngeslepen. Zo moet de rijstrookassistent nu ook kunnen werken als de randen van de weg niet zijn gemarkeerd met een witte streep en moet de auto zijn bestuurder kunnen waarschuwen als er tegen het verkeer in wordt gereden. Net als de grote Edge is de Focus na de generatiewissel niet alleen in staat om te remmen als er een stilstaand object opdoemt, maar kan de auto daar ook automatisch omheen sturen. Ook zijn er led koplampen beschikbaar die bij het meesturen niet reageren op input van de besturing, maar op de informatievoorziening van een camera. Daardoor kan de lichtbundel zich al voor de bocht of rotonde aanpassen aan de omstandigheden. Deze ledlampen zijn opde exemplaren op de Wagon en Vignale. De Active en ST-Line beschikken over minder uitgebreide ledverlichting, herkenbaar aan de 'streep' die dwars door de unit loopt. In de basis krijgt de Focus gewoon halogeenkoplampen mee.

Nieuwe generatie Ecoboost motoren

Onder de motorkap wordt de basis op benzinegebied gevormd door een nieuwe generatie van de bekende 1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk. Wie meer wil, komt terecht bij een 1.5 EcoBoost, eveneens een driecilinder met 150 of 182 pk. Om het verbruik omlaag te krijgen, beschikt deze motor net als de 1.0 over cilinderuitschakeling. Als diesel is de Focus beschikbaar met een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en een 2.0 EcoBlue met 150 pk. De meeste motoren zijn naast een handgeschakelde zesbak ook te combineren met een 8traps automaat. Wie daarvoor kiest, krijgt meteen een bijzonderheid voorgeschoteld: de automaat laat zich niet met een traditionele 'pook', maar met een draaiknop bedienen.

ANWB test de nieuwe Ford Focus